Consumatorul care nu citea eticheta. O poveste moderna

Aceasta este povestea tarii Consumaria, o tara indepartata, in care oamenii aleg sa nu citeasca eticheta, sa nu se intereseze despre ce mananca sau poarta, vor sa fie doar mult si ieftin.

Consumatorul care nu citea eticheta. O poveste moderna

Se spune ca intr-o tara indepartata, Consumaria, acum mult timp, oamenii traiau vremuri destul de grele, nu aveau prea multe optiuni sau libertati de consum si chiar daca existau magazine, erau mai mult goale, chiar daca aveau bani, nu prea aveau ce face cu ei. In schimb stateau muuuuuuult la coada si au dus obiceiul acesta la rang de arta (se asezau la rand inca de noaptea, isi tineau unii-altora rand, faceau echipe de stat la rand, gaseau tot felul de metode de semnalizare :)). Atunci cand in sfarsit reuseau sa obtina mult doritele produse sofisticate cum ar fi : lapte (!!!!), carne, oua, chiar si paine (sau macar jumatate de paine), se considerau castigatorii zilei.

In timp lucrurile s-au schimbat si in tara din poveste. Mai intai au aparut din ce in ce mai multe magazine mici, la fiecare colt de strada, doldora de produse variate, autohtone sau de import. Apoi, au aparut magazine din ce in ce mai mari, un fel de Hypermarket-uri de la noi, care erau ca niste rechini uriasi cu dinti ascutiti: reuseau sa inghita zeci de magazine mici, pentru ca oamenilor le era mai usor sa mearga acolo si sa gaseasca 5 feluri de zahar, 7 feluri de paine, 9 marci de ulei, etc. Toate la preturi mai mici decat in magazinele de la coltul strazii.

Dar oamenii? Erau cam aceiasi ca in vremurile grele cand nu gaseai nimic in magazine. Vazand atata abundenta, au inceput sa cumpere mult, din ce in ce mai mult, sa arunce din ce in ce mai mult, dar sa ceara preturi cat mai mici. Producatorii s-au adaptat: au produs mult, ieftin si prost. Cu ingrediente de o calitate slaba, nesanatoase. Dar au gasit un praf magic pe care sa il puna in mancare sa aiba un gust buuun, bun de tot. Care sa te faca sa iti doresti sa cumperi mai mult. Si cand gusti mancarea fara praf magic, sa ti se para ca e fara gust (beah!). Dupa cativa ani, au aparut si efectele acestei schimbari: oamenii erau mai grasi, rezistau mai putin in fata bolilor, raceau mai des, nu prea ii mai ajutau medicamentele.

Oamenii s-au mobilizat, s-au facut cercetari si analize si vinovatul principal s-a dovedit a fi ta-taaaa: Mancarea!!! Si pentru a nu limita libertatile greu catigate de oameni, inclusiv aceea de manca nesanatos dar gustos, au obligat toti producatorii sa puna pe eticheta toate ingredientele, dar si prafurile magice folosite in productie. Si astfel, oamenii au avut puterea de a alege (The Weapon of Choice). Unii o foloseau, altii nu.

Despre asta a fost vorba in Saptamana Consumatorului European la Wings 🙂 (in mare). In mic, am vazut etichete de alimente, am vazut etichete de haine, am aflat ce cautam sa contina un produs, am desenat elementele unui ambalaj de calitate, am desenat Piramida Alimentelor sa stim de ce avem nevoie zilnic si am aflat despre Protectia Consumatorului. Pentru ca #invatcemifoloseste la Wings!

, , ,
Meniu