La nivel internațional exista o discuție publică în desfășurare despre modalitățile de petrecere a timpului de după terminarea cursurilor (post-școlar) și oportunitățile pentru copii și tineri, pentru a le susține învățarea și dezvoltarea de-a lungul zilei, pe parcursul întregului an, și de la grădiniță până la liceu. Dezbaterea continuă cu privire la gama de cunoștințe și abilități academice, sociale și de altă natură, de care tinerii vor avea nevoie pentru a reuși ca angajați, cetățeni și membri ai familiei și ai comunității într-o lume globală.
Pentru a construi baza de cunoștințe și pentru a susține eforturile de îmbunătățire a calității în acest domeniu, cercetatorii in domeniul studiului familiei au dezvoltat o bază de date la nivel internațional de evaluare a sutelor de programe post-școlare, de tip afterschool. În ultimii ani, cercetatorii au prezentat o serie de concluzii ale acestor studii pentru a aborda două întrebări fundamentale: Daca participarea la programele tip afterschool face diferența și, dacă da, care sunt condițiile necesare pentru a obține rezultate pozitive?
Verdictul: deceniile de studii de cercetare și de evaluare confirmă faptul că tinerii și copiii care participă la programele de afterschool pot avea parte de o mulțime de beneficii pozitive într-o serie de domenii de rezultate interconectate – academice, social-emoționale, prevenire, și sănătate și wellness. Acestea sunt abilitățile despre care mulți afirmă că sunt necesare pentru ca tinerii să reușească în contextul economico-social al secolului 21 și în viață.
Performanța academica
Studiile arată că participarea la programele de tip after school influențează performanțele academice ale tinerilor în mai multe moduri, cum ar fi:
✓ atitudini mai bune față de școală și aspirații educaționale mai mari;
✓ rate mai mari de participare la școală și rate mai mici de întârziere la orele de curs;
✓ mai puține acțiuni disciplinare, cum ar fi suspendarea de la ore sau exmatricularea;
✓ rate mai scăzute de abandon scolar;
✓ o performanță mai bună în școală, măsurată prin calificativele și notele obținute în urma testărilor specifice;
✓ creșteri semnificative ale notele obținute la testele școlare;
✓ o mai mare promovabilitate școală;
✓ îmbunătățirea finalizării temelor pentru acasă;
✓ implicarea mai profundă în procesul de învățare.
Zeci de studii ale programelor de tip after school subliniază în mod repetat impactul puternic al susținerii unei serii de rezultate pozitive în procesul de învățare, inclusiv realizări academice, oferind copiilor și tinerilor oportunități de a practica noi competențe prin învățarea practica, experiențială în programele de after school.
Un alt element comun printre toate aceste studii este că programele de after school de succes se concentrează nu doar pe sprijinul academic, ci oferă și alte activități de îmbogățire a cunoștințelor. Astfel, echilibrând sprijinul academic cu o varietate de activități extracurriculare bine structurate, captivante și plăcute, se îmbunătățește performanța academică.
Dezvoltarea social-emoțională
Multe programe de tip afterschool se concentrează mai puțin pe partea academică (școlară) și mai mult pe îmbunătățirea provocărilor sociale și de dezvoltare ale tinerilor, cum ar fi aptitudinile sociale, stima de sine și conștientizarea de sine, libera inițiativă și abilitățile de lider. Cercetările au demonstrat că participarea la aceste programe este asociată cu scăderea problemelor de comportament, abilități sociale și de comunicare îmbunătățite, relații mai bune cu colegii și profesorii, sporirea încrederii de sine, a stimei de sine și a eficienței de sine, niveluri scăzute ale depresiei și anxietății, dezvoltarea liberei inițiative, și sentimente și atitudini îmbunătățite față de sine și de școală.
Promovarea sănătății și a stării de bine
Programele de tip after school pot contribui la rezolvarea problemei obezității infantile în rândul copiilor și al tinerilor. Studiile indică puterea potențială a programelor de after school de a promova sănătatea generală, condiţia fizică bună și bunăstarea tinerilor, menținându-i activi, susținând importanța comportamentelor sănătoase și oferind o alimentaţie sănătoasă. Elevii învață să facă alegeri culinare mai bune și să-și sporească activitatea fizică, precum și cunoștințele despre practicile nutriționale și de sănătate. Acest lucru duce la o scădere a indicelui de masă corporală, o îmbunătățire a tensiunii arteriale și o îmbunătățire a aspectului corpului.
Factorii critici pentru a obține rezultate de succes
Programele de afterschool pot promova rezultate pozitive de învățare și dezvoltare, însă unele programe nu își maximizează potențialul. Cercetarea și evaluarea indică trei factori care sunt critici pentru crearea unui cadru eficient in atingerea acestor rezultate cu tinerii.
1. Accesul și participarea susținută la programele de afterschool
Tinerii înregistrează beneficii mai mari dacă participă la programele de afterschool cu o frecvență ridicată și într-un mod susținut. De asemenea, aceștia au beneficii de la acele programe de afterschool adaptate la interesele, nevoile și orarele lor, precum și de la cele care oferă expunere la idei, provocări și oameni noi.
2. Programe bine structurate și personal de calitate
Dezvoltarea atentă și personalizată a programelor de afterschool, cu accent pe promovarea rezultatelor țintă prin activități bine organizate și antrenante, sunt elemente esențiale pentru a obține rezultate de înaltă calitate. Aceasta implică o viziune și obiective clare pentru program înca de la început, o conducere puternică și focusată, precum și o formare susținută și sprijin constant pentru personal.
De asemenea, tinerii beneficiază din dezvoltarea de relații pozitive cu personalul afterschool-ului, care, la rândul lor, dau exemplul unui comportament bun, îi învață în mod activ pe elevi competențe sau concepte noi, asculta cu atenție, oferă feedback și îndrumare, și stabilesc așteptări clare pentru interacțiunile mature și respectuoase cu colegii. Copiii care frecventează acele programe de afterschool bine structurate afișează metode de studiu mai eficiente, persistență în realizarea sarcinilor, aptitudini sociale, comportamente pro-sociale, performanță academică și un comportament mai puțin agresiv sau plictisit pe parcursul anului școlar.
3. Parteneriate puternice
Programele de afterschool de înaltă calitate atrag în mod eficient parteneriate cu o varietate de părți interesate, în special familii, școli, instituții academice și comunități.
În concluzie
Programele de after school de calitate, bine implementate, pot sprijini învățarea și dezvoltarea sănătoasă atunci când sunt abordați factorii cheie descriși mai sus. Aceste programe demonstrează, de asemenea, cât de complexă este furnizarea de servicii excelente și eficiente pentru tineri și familiile acestora. Programele de after school contribuie în mod activ la susținerea învățarii și la succesul în viața al tinerilor de pretutindeni.